Web Destekli Sosyal Beceri Eğitimi

Kapsam

Etkinliğin üç gün sürmesi planlamaktadır. Etkinlik planının ayrıntıları etkinliğin programı bölümünde sunulmuştur. Etkinlik kapsamında okul öncesi öğretmen adaylarının OSB olan çocukların sosyal becerilerini desteklemek doğrudan öğretim yönteminin aşamalarına göre Web.2.0 araçlarıyla hazırladıkları bilimsel dayanaklı uygulamalar arasında gösterilen dijital sosyal öyküleri araç- gereç olarak kullanarak sosyal beceri öğretim planı geliştirecekler ve sunacaklardır. Böylece öğretmen adayları okul öncesi dönemde sosyal beceri öğretim planı hazırlarken hem genel eğitim hem de özel eğitimde kullanabileceği öğretim planının nasıl geliştireceği bilgisine sahip olacaklardır.

Etkinliğin birinci gününde yaratıcı drama ile tanışma etkinliği yapılacaktır. Drama etkinliğinin ardından öğretmen adayları ve eğitmenler tanıştırılacaktır. Etkinliğin amacı ve kapsamı öğretmen adaylarına ve eğitmenlere sunulacaktır. Sosyal beceri sosyal yeterlik kavramları üzerinde durularak beceri yetersizliği ve performans yetersizliğinin ne olduğu açıklanacaktır. Ardından tipik gelişim gösteren çocuklarda erken çocukluk döneminde sosyal becerilerin hangi aşamalarda gerçekleştiği ve çocukların bu aşamalardan anasıl geçtiğine vurgu yapılacaktır. İlk gün sonunda öğretmen adayları sosyal becerileri belirleme ve değerlendirmede kullanılan araçlar hakkında bilgi sahibi olacak ve dijital ortamda bu araçları hazırlamayı öğrenecektir.

Etkinliğin ikinci Otizm Spektrum Bozukluğu tanılanarak genel özelliklerinden OSB olan çocukların özelliklerinden açıklanacaktır. Daha sonra OSB olan çocukların sosyal becerileri ve bu çocuklara sosyal beceri öğretimi yapılırken kullanılan bilimsel dayanaklı yöntemlerden genel olarak bahsedilecektir. Carol Gray (1991) tarafından geliştirilen sosyal öyküler ne olduğu ve sosyal beceri öğretiminde nasıl kullanıldığı açıklanacaktır. Daha sonra öğrencilerin sosyal öykü yazma aşamalarına göre sosyal öyküler oluşturarak bu sosyal öyküleri dijitale sosyal öykülere nasıl dönüştürebilecekleri anlatılacaktır. Ardından öğretmen adayları pixton ve storyboardthat kullanarak dijital sosyal öyküler hazırlayacak ve eğitmenlere sunum yapacaklardır. Öğretmen adaylarına Dijital Hikâyeler için Dereceli Puanlama Anahtarı’ ve sosyal öykü hazırlama aşamalarına göre uzmanlar yönlendirme yapacaklardır.  

Etkinliğin üçüncü gününde ise katılımcılara OSB olan çocuklarla çalışırken doğrudan öğretime dayalı bir sosyal beceri öğretim planının nasıl oluşturulacağı ve bu öğretim planında araç gereç olarak dijital sosyal öyküleri nasıl kullanacakları sunulacaktır. Bu kapsamda öncelikle öğretmen adaylarına sosyal becerilerin öğretilmesinde kullanılan doğrudan öğretim yöntemindeki öğretim aşamaları beceriyi tanıtmak, becerinin analizini yapmak, model olmak, rol oynamak / prova etmek (ipucu, geribildirim,  ödüllendirme), beceriyi alıştırmalarla tekrar etmek, becerinin genellenmesi ve değerlendirilmesini şeklinde örneklerle teorik olarak anlatılacaktır. Ardından sosyal beceri öğretim aşamalarında kullanılabilecek araç gereç olarak sosyal öyküler üzerinde durulacaktır. Bu araç gereçlerin öğretim aşamalarında nasıl kullanılacağı örneklerle açıklanacaktır. Son olarak öğretmen adaylarına örnek bir öğretim planı gösterilerek üzerinde durularak öğretmen adaylarının da benzer bir formu alt odalarda hazırlamaları sağlanacaktır. Son derste etkinliğe dair görüş ve öneriler alınarak sertifikalar takdim edilecektir.

ETKİNLİK SÜRECİ

04-06 Ekim 2024 tarihleri arasında üç gün sürecek şekilde düzenlenen  etkinliğin uzaktan eğitim yoluyla yapılması planlanmıştır. Etkinlik uzaktan eğitim programlarından Zoom üzerinde yürütülecektir. Ekran süresinin katılımcıları olumsuz etkilememesi adına ders süreleri 40 dakika ve günlük ders saati 8 saat olarak tanımlanmıştır. Etkinlik süresince eğitimler ve atölye faaliyetlerinin tamamı çevrimiçi olarak gerçekleştirilecektir. Zoom uygulaması eğitimler sırasında ekran paylaşımı, sesli veya görüntülü iletişim ve katılımcıların farklı gruplara ayrılması (breakout rooms) imkânı sağlamaktadır. Eğitimlerin 40 dakika olarak planlanması ve atölye çalışmalarında katılımcıların alt gruplarda çalışmalarının sağlanması amacıyla “Zoom” uygulamasının ücretli versiyonunun satın alınması gerekmektedir. Çevrimiçi gerçekleşecek olan etkinliklerde 20 öğretmen adayının atölye çalışmalarında her bir grupta 5 katılımcı olacak şekilde 4 alt gruba ayrılması ve Zoom uygulamasında eğitimlerin senkron bir biçimde devam etmesi planlanmaktadır. Dersler öğretmen adayları ile tek sınıf üzerinden yürütülecektir. Sadece atölye çalışmaları sırasında katılımcılar 4 alt gruba ayrılacaktır. Atölye çalışmalarında katılımcıların 4 alt gruba bölünmelerinin sebebi fen bilgisi öğretmen adaylarının materyallerini hazırlayabilmeleri, hazırlarken eğitmenlerden destek-dönüt alabilmeleri ve hazırladıkları materyallerini sunabilmeleridir. Çevrimiçi eğitim ortamının yapısı ve işleyişi Şekil 3’te sunulmuştur.

 

Şekil 3. Çevrimiçi eğitim ortamının yapısı ve işleyişi

Menüyü Kapat