Web Destekli Sosyal Beceri Eğitimi

Amaç

Bu etkinliğin amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan öğrencilerin sosyal becerilerini destekleyebilmek amacıyla Web 2.0 araçları kullanarak geliştirdikleri dijital sosyal öykülerle doğrudan öğretime dayalı öğretim planı hazırlamalarını sağlamaktır. Bu kapsamda etkinliğin eğitim fakültelerini okul öncesi öğretmenliği lisans programına devam eden 3 ve 4.  sınıf düzeyinde olan öğretmen adayları ile gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.

Bu etkinlik sonunda öğretmen adaylarının aşağıdaki kazanımları edinmeleri planlanmaktadır.

  • Sosyal beceri ve sosyal yeterlik konularında bilgi edinme
  • Beceri yetersizliği ve performans yetersizliği farkını açıklayabilme
  • Erken çocukluk döneminde tipik gelişim gösteren çocukların sosyal beceri gelişimleriyle ilgili bilgi sahibi olma
  • Sosyal becerilerin belirlenmesi ve değerlendirmesinin nasıl yapılabileceğini açıklayabilme
  • Otizm Spektrum Bozuklu (OSB) olan bireyler hakkında bilgi sahibi olma ve bu öğrencilerin özelliklerini açıklayabilme
  • Sosyal öyküler hakkında bilgi sahibi olma
  • Dijital ortamda sosyal öykü hazırlama ve teknolojinin eğitimde kullanımına yönelik farkındalığı arttırma
  • Doğrudan öğretim yöntemi hakkında bilgi sahibi olma
  • Doğrudan öğretimde sosyal beceri öğretim aşamalarını kavrayabilme ve bu aşamalara göre dijital sosyal öyküleri kullanarak sosyal beceri öğretim planı hazırlayabilme

Sosyal beceriler, kişiler arası etkileşimlere uygun karar verme ve bu süreci yürütebilme becerisidir (Cook ve Oliver, 2011). Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan çocuklar, bu becerileri rastlantısal olarak öğrenmede yetersizlik yaşarlar ve yetişkin yönlendirmesine ihtiyaç duyarlar. Okul öncesi dönemde öğretmenlerin sosyal becerileri desteklemek amacıyla bilimsel dayanaklı uygun yöntem ve teknikleri sistematik olarak kullanmaları özel gereksinimli olan ve olmayan bütün çocukları desteklemede etkili olmaktadır. Bu nedenle, OSB olan çocuklarla çalışan öğretmenlerin okul ve sınıf ortamlarında sosyal beceri öğretimine önem vermeleri ve  gerekli müdahale yöntemlerini öğrenerek öğretim programları hazırlayarak uygulayabilmeleri gerekmektedir. 

Türkiye’de erken çocukluk döneminde özel eğitim 36 ayını tamamlamış özel gereksinimli çocuklar için zorunludur (Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği [ÖEHY], 2018). Ülkemizde bu dönemde bulunan özel gereksinimli çocuklara sağlanan hizmetler okul öncesi öğretmenleri tarafından da sağlanmaktadır. Bu öğretmenler özel gereksinimli öğrencilere yönelik sadece özel eğitim, kaynaştırma ya da meslek bilgisi seçmeli dersi olarak kapsayıcı eğitimine yönelik bir ders alarak mezun olmaktadırlar (Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK], Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, 2018). Sosyal becerilerin öğretimi konusunda bilimsel dayanaklı uygulamaları kullanarak desteğe ve yönlendirilmeye gereksinim duyan okul öncesi öğretmenlerine ülkemizde sunulan hizmet öncesi eğitimlerde de sınırlılıklar olduğu bilinmektedir (Sucuoğlu ve Bakkaloğlu, 2017). Bu nedenle etkili eğitim programları ve destek mekanizmalarının sağlanması özel eğitim hizmetlerinin ve öğretmen-çocuk çıktılarının kalitesini artırmak adına kritik bir öneme sahiptir (Kretlow ve Bartholomew, 2010; Rakap ve Balıkçı, 2023). OSB olan çocuklarda sosyal becerilerin desteklenmesi için çeşitli bilimsel dayanaklı yöntemler kullanılmaktadır. Bu yöntemler arasında doğrudan öğretim, sosyal öyküler ve teknoloji temelli uygulamalar gibi uyguamalar gösterilmektedir.  Bu araştırma kapsamında öğretmenlere web 2.0 araçları (pixton, storyboardthat) kullanılarak erken çocukluk dönemindeki sosyal becerilerin öğretimine yönelik katılımcıların doğrudan öğretime dayalı öğretim planları hazırlayabilmeleri ve hazırladıkları bu planları sunabilmeleri hedeflenmektedir. Böylece ileriki meslek yaşantılarında otizmli çocuklarla erken dönemde ilk kez karşılaşma olasılığı yüksek olan okul öncesi öğretmen adayları bu çocuklara ya da gelişimsel yetersizlik yaşayan diğer çocuklara yönelik bilimsel dayanağı olan alternatif bir müdahale planı öğrenmiş olacaklardır.

Menüyü Kapat